Cookies och reklam

Cookies används på flera olika sätt inom reklam.

Mycket innehåll på Internet är gratis eftersom den finansieras av reklam. Cookies bidrar bland annat till att webbplatser gör den reklam du ser mer relevant.

 

En ytterligare fördel är att reklamen kan begränsas i frekvens till varje användare. En banner visas till exempel bara fem gånger för varje användare. Detta kan endast fungera med hjälp av cookies. När en förutbestämd gräns nås, kommer reklamen inte visas längre, och en annan annons kommer att visas istället.

 

En annan möjlig strategi för att anpassa budskapet är intressebaserad reklam. Återigen krävs cookies: Olika användare ser olika annonser - beroende på innehållet på de webbsidor som användaren har besökt. På detta sätt ges mer relevanta annonser.

En person som ofta använder receptsidor men aldrig bilsidor får mer mat- än bilreklam. Kommersiella leverantörer träffar en bättre målgrupp och du som användarna får färre irrelevanta annonser.

Vill du läsa mer om Intressebaserad annonsering och det ramverk som finns kan du göra det på www.youronlinechoices.eu

 

Tredjepartsleverantörer

Det är upp till varje webbplatsinnehavare att, i samarbete med sådan tredje part, finna lösningar för att leva upp till lagens krav som fungerar på den enskilda webbplatsen. Läs mer under Privacy Policy.

 

Mer läsning:

Varför cookies

Allt om cookies

Cookiehantering

 

 

 

En rekommendation om användning av cookies